„Grąžinkite mums nekenčiamiausias Vokietijos futbolo komandos titulą“, – skelbė fanų plakatas per vieno iš pirmųjų Bundeslygos turų rungtynes, kuriose susitiko „Hoffenheim“ ir „RB Leipzig“ klubai. Nekenčiamiausiu klubu save laikė „kaimiečiai“ – „Hoffenheim“, vos 3000 gyventojų kaimeliui atstovaujantis klubas, 2008 m. pirmą kartą pakliuvęs į aukščiausią šalies lygą dėl vietos multimilijoneriaus Dietmaro Hoppo investicijų. Daugelis skeptiškai žiūrėjo į šią pelenės istoriją, nors klubas įkurtas dar 1899 m. Dabar neabejotinai prieštaringiausias šalies klubas yra „RB Leipzig“.

„Red Bull“ suteikia sparnus. Tą žinome visi. Paskutinį dešimtmetį ši kompanija labai daug dėmesio skiria sportui. Daugiausiai – ekstremaliajam, tačiau jos remiamos komandos dalyvauja Dakaro ralyje, Formulėje-1 dvi iš 11 komandų (beje, abi tuo pačiu pavadinimu – „Toro Rosso“, o tai išvertus iš italų kalbos reiškia „raudonasis bulius“) priklauso koncernui. Nepamirštamas ir ledo ritulys, tačiau daugiausia dėmesio pastaruoju metu sulaukia futbolo sekcija.

Tai nėra keista – futbolas yra konservatyvus sportas. Į visus neįprastus investuotojus žiūrima pro padidinamąjį stiklą – ar jie būtų iš arabų šalių („Manchester City“, „Paris Saint Germain, „Malaga CF“) ar rusai (Londono „Chelsea“, „AS Monaco“, „AFC Bournemouth“), ar kinai (Milano superklubai). Visgi, daugelis futbolo aistruolių yra įsitikinę, kad blogiausias dalykas, kas gali nutikti šiame pasaulyje – tai,kad komandą įsigys „Red Bull“ koncernas.

 Ką tai reikštų klubui? Pirmiausia – dideles investicijas. Tačiau koncerno stilius yra visiškai kitoks negu arabų, rusų ar kinų. Pinigai leidžiami atsargiai ir taupiai, taikantis į jaunus perspektyvius žaidėjus, o paskui uždirbant iš jų pardavimo. Kadangi naujos eros Zalcburgo futbolo komanda gyvuoja tik kiek daugiau negu dešimtmetį, itin garsių auklėtinių klubas dar neturi. Tačiau galima paminėti Sadiją Manė (Sadio Mane), dabar vilkintį „Liverpool“ aprangą, ir Keviną Kamplį, atstovaujantį Leverkuzeno „Bayer“. Kita vertus, Austrija yra maža futbolo rinka, todėl pagrindinis koncerno savininkų dėmesy krypsta būtent į „Leipzig“. Tokio investuotojo atsiradimas reiškia ne tik didelius pinigus, bet ir su žeme sulygintas klubo tracijas. Verslinininkai be skrupulų keičia klubų pavadinimas, herbus, netgi spalvas, – viską, kas šventa sirgaliams. Didžiausias skandalas buvo Zalcburgo klubo perėmimas, nes šis klubas turėjo senas tradicijas, o koncernas deklaravo, kad dabar tai – nauja komanda, neturinti istorijos. Brazilijoje ir Ganoje buvo įkurti nauji futbolo klubai, o Afrikoje komanda po šešerių metų buvo išformuota. JAV į futbolą labiau žiūrima kaip į verslą, tad „MetroStars“ klubo iš Niujorko perėmimas tokių didelių aistrų nesukėlė.

Vokietijoje koncernas susidūrė su rimtomis problemomis. Pirmiausia jis mėgino perimti dabar jau išnykusį legendinį Saksonijos futbolo klubą – Leipcigo „Sachsen“. Abi pusės buvo arti susitarimo, bet sandorį blokavo Vokietijos futbolo sąjunga. Be to, sukilo klubo fanai.

Tada įmonės akys nukrypo į Hamburgo „St. Pauli“, kairiųjų palaikomą futbolą klubą, kurio fanai protestavo prieš Zalcburgo komandos perėmimą. Kai komandos vadsovybė sužinojo koncerno sąlygas, kontaktai iškart nutrūko. Milijonerių vilionėms atsispytė ir Miuncheno „TSV 1860“. Nepavyko ir planas perimti Diuseldorfo „Fortuna“ – Vokietijos futbolo sąjungos įstatai draudžia rėmėjo pavadinimą įtraukti į klubo (išimtis daroma farmacijos milžino „Bayer“ įkurtam Leverkuzeno klubui) ir išoriniams investuotojams perimti klubo kontrolę.

Galiausiai „SSV Makranstadt“ už 350 000 eurų pardavė teisę žaisti 5 Bundeslygoje naujai kuriamam Leipcigo klubui. Raidės „RB“ pavadinime parodo, kad šis sporto klubas įkurtas šakai, kuriai būtinai reikia vejos su kamuoliu. Koncerno vadovai sakytų, kad jums kylančios asociacijos yra klaidingos.

Šiuo metu šis futbolo klubas žygiuoja Bundeslygos lyderių gretose, nors tik šiemet pakilo į aukščiausią šalies futbolo divizioną.

O taip – tai tikrai šiuo metu yra nekenčiamiausias klubas šalyje. Globalizacija futbolo pasaulį veikia taip, kad maži žaidėjai gali tapti dideliais, jeigu tik sulaukia finansinių injekcijų. Jau pripratome, kad Anglijos futbole tarp dominuojančių jėgų yra „Manchester City“ ir Londono „Chelsea“. Taip, komandos su gilia istorija, bet dabartinėse aukštumose atsidūrė tik dėl solidžių atitinkamai Abu Dabio ir Rusijos verslininkų investicijų. Ar praėjusio sezono Anglijos čempionė „Leicester City“ yra futbolo pelenė? Vargu – „lapės“ priklauso Tailando milijardieriui. Investicijos iš Kataro kurį laiką „Malaga CF“ pavertė dėl medalių Ispanijoje kovojančia komanda. Legendinį „AS Monaco“ iš antrojo Prancūzijos futbolo diviziono pakėlė Dmitrijaus Rybolovlevo investicijos, „Paris Saint Germain“ į buvusią šlovę grąžino Kataro šeichai. Tad savo ryškios pinigų kranelių sėkmės istorijos iš didžiųjų futbolo šalių stokojo tik Italija ir Vokietija.

Vokietija, atrodo, jau sulaukė. Nors vargu ar jau šį sezoną pavyks nukonkuruoti Miuncheno „Bayern“, bet „RB Leipzig“ už vairo turi sporto direktorių Ralphą Rangnicką, kuris yra dirbęs ir su „Hoffenheim“, ir su „Red Bull“ projektu Zalcburge, ir efektyviai veikia rinkoje. Atsižvelgiant į tai, jis neabejotinai ilgalaikėje perspektyvoje bus vienas didžiausių klubų Vokietijoje, o gal  ir Europoje.

Ši istorija turi keletą svarbių aspektų. Visų pirma, kompanija radikaliai negerbia perimamų klubų tradicijų. O futbole tai yra vienas kertinių dalykų. Būtent tai, kad „Red Bull“ į futbolą žiūri kaip į verslą, kuriame svarbiausia yra populiarinti savo prekę, smogia klubų prestižui ir gadina santykius tarp vadovybės ir fanų.

Kita vertus, tai, kaip ir anksčiau minėtos arabų, kinų, rusų, tailandiečių ar kitų kraštų investicijos, futbolo nykštukus verčia milžinais. Sirgaliai gali išgyventi istorines akimirkas, apie kurias anksčiau nesvajojo, pvz., tokias kaip 2012–13 m. „Čempionų lygos“ ketvirtfinalis, kai jau finansinių problemų ištikta „Malaga“ tik paskutinėmis minutėmis po gana kontraversiškų teisėjo sprendimų prarado galimybę patekti į Čempionų lygos pusfinalį.

Ateityje futbolas taps vis labiau ir labiau komercinis ir istorijų, panašių į Leipcigo ir Zalcburgo bus vis daugiau. Belieka tikėtis, kad naujieji futbolo magnatai suvoks, kad nubraukę istoriją tik sudarys sąlygas konfliktui su sirgaliais ir neleis klubui augti. Atrodo, kad „Red Bull“, kelią pradėjęs nuo penkto Vokietijos diviziono, šią pamoką jau išmoko.